Koken voor dak- en thuislozen

Kruispunt, Spoorstraat, ArnhemEen initiatief van de drie gezamenlijke kerken uit Heteren

In 2005 is De Vloedschuur gemeente begonnen met dit initiatief en sinds het voorjaar van 2007 zijn ook de Hervormde en Katholieke kerk erbij betrokken. Er wordt 5 keer per jaar voor de dak- en thuislozen gekookt bij het Kruispunt aan de Spoorstraat in Arnhem. Dit doen wij altijd op een vrijdag. Verder wordt er 12 keer (iedere maand een keer) gekookt voor Tonnie van den Herik, die op zondagmiddag een opvang voor de dak- en thuislozen heeft aan de Beekstraat in Arnhem.

Dit betekent dat er een “kookploeg” met de boodschappen naar Arnhem afreist en daar ter plekke (in het geval van het Kruispunt) een maaltijd bereid. De drie kerken betalen om de beurt de maaltijd. De kerk die betaalt, bepaalt (stelt het menu dus vast). Zo is iedere kerk verantwoordelijk voor heel wat maaltijden, waar over het algemeen ongeveer 35 gasten aan deelnemen.

Degene die koken nuttigen de maaltijd met de dak- en thuislozen. Iedereen kan zelf bepalen bij wie hij/zij aan tafel aanschuift. Over het algemeen stellen de gasten de maaltijd erg op prijs en worden de vrijwilligers met veel respect tegemoet getreden.

Tonnie van den Herik, "moeder van de daklozen" was te gast in het programma De wandeling van de KRO. Bekijk de aflevering hier.

Omroep Gelderland maakte een item over de nieuwe locatie van Tonnie aan de Beekstraat. Bekijk het hier.