Update livestreams via YouTube

Livestream kerkdiensten Hervormde Gemeente HeterenOp 29 maart 2020 startten we met het uitzenden van de diensten via YouTube. Het doel van deze uitzendingen was: de diensten zo goed mogelijk in de huiskamer brengen, zolang het -door de 'corona-effecten'- niet mogelijk is om de naar de kerk te komen.

Voorjaar 2020 en eind 2020/voorjaar 2021 was dat tamelijk helder: de maatregelen verhinderden kerkbezoek compleet. In verschillende fases ging daarna de deur open, opener, dichter, dicht, open, etc. Sinds de laatste versoepelingen (ingegaan op 3 oktober jl.) zitten we in de fase, dat in theorie iedereen weer naar de kerk kan.

In de praktijk zien we elkaar nog niet allemaal terug. Dat heeft verschillende redenen. Eén daarvan is het gezondheidsrisico wat een samenkomst van mensen met zich meebrengt. Ondanks vaccinaties, streven naar afstand en handen wassen, raken mensen nog steeds besmet. Zolang er mensen zijn, die vanwege deze reden de diensten vanuit huis willen bijwonen, is bovenstaande doelstelling relevant.

Sinds 3 oktober kondigden we aan dat de diensten in íeder geval nog in oktober uitgezonden worden via YouTube. Dit houdt een deur open, maar suggereert ook dat ze daarna zouden kunnen stoppen. Dat was ook de optie waar we als kerkenraad nadrukkelijk rekening mee hielden.

Gisteravond heeft de kerkenraad besloten -tot nader order- toch door te gaan met de livestream, dus ook ná 31 oktober*. We kleden ze dan wel iets uit; de Bijbel- en liedteksten verdwijnen uit het beeld. Gedurende de dienst zal alleen het 'kale' camerabeeld uitgezonden worden. De liturgieën plaatsen we voorlopig nog wel op de centrale dienstenpagina.

Update 6 november: sinds het begin van het uitzenden via YouTube, plaatsen we de liturgieën op de centrale dienstenpagina. Om het verloop van de dienst nog meer paraat te hebben, plaatsen we een 'digitaal liturgiebord' in beeld.

Zo behouden we voorlopig de mogelijkheid om de dienst thuis met geluid én beeld te volgen. Zo hopen we de betrokkenheid van mensen thuis, op de dienst, vast te houden. Omdat we samen één zijn. Eén door de techniek, daardoor één in de dienst, maar vooral één in de Geest. Tegelijk houden we het beheersbaar qua inspanningen om de livestream te realiseren. En zetten we een volgende stap in de afbouwfase. In de hoop en verwachting dat we elkaar tzt allemaal weer in een nog welgevuldere kerk mogen ontmoeten.

* De dankstond van 3 november a.s. wordt alleen via Kerkomroep uitgezonden.

Livestream kerkdiensten Hervormde Gemeente Heteren